Vlog, Συνταγές

Βασιλικός πολτός: Θρεπτικά συστατικά, οφέλη, ιδιότητες – SamaLife

Ξύλινο κουτάλι με δισκία βασιλικού πολτού, τροφή γεμάτη θρεπτικά συστατικά

Προσπαθήστε να θυμηθείτε κάποια στιγμή στη ζωή σας, που ακούσατε κάποιον να μιλάει για το πόσο θρεπτικός είναι ο βασιλικός πολτός.

Ίσως σας ήρθε κάτι στο μυαλό.

Πολλοί άνθρωποι λοιπόν έχουν εντάξει τα συμπληρώματα διατροφής βασιλικού πολτού στη ζωή τους, λόγω των ιδιοτήτων της ιδιαίτερης αυτής τροφής.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να μάθετε τι ακριβώς είναι ο βασιλικός πολτός, ποια είναι τα θρεπτικά συστατικά του, τι οφέλη έχει να σας προσφέρει, ποιες είναι οι πιθανές παρενέργειες και άλλες πολλές πληροφορίες.

Ας ξεκινήσουμε!

Τι είναι ο βασιλικός πολτός

Ο βασιλικός πολτός, είναι μια παχύρευστη και κρεμώδης ουσία που εκκρίνουν οι εργάτριες μέλισσες, για να τραφεί με αυτόν η μελλοντική τους βασίλισσα.

Αυτή η τροφή μάλιστα, είναι υπεύθυνη και για τη “στέψη” της βασίλισσας.

Όλες οι προνύμφες των μελισσών γεννιούνται το ίδιο, εκείνες όμως που τρώνε τον βασιλικό πολτό, γίνονται βασίλισσες.

Ο βασιλικός πολτός αυξάνει τη γονιμότητα της βασίλισσας, το μέγεθος και το προσδόκιμο ζωής της.

Βασιλικός πολτός – πώς παράγεται

Πώς όμως παράγεται ακριβώς αυτό το “βασιλικό γεύμα;”

Οι μέλισσες που είναι υπεύθυνες για να ταΐζουν τις προνύμφες, τρώνε μέλι και γύρη, τα επεξεργάζονται σε ειδικούς αδένες και έτσι δημιουργούν τον βασιλικό πολτό.

Όσον αφορά το χρώμα και τη γεύση του, ο πολτός έχει όξινη γεύση, λόγω του χαμηλού του pH και υπόλευκο έως υποκίτρινο χρώμα.

Βασιλικός πολτός – θρεπτικά συστατικά

Ξύλινο κουτάλι γεμάτο με δισκία βασιλικού πολτού, συμπλήρωμα διατροφής πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά.

Ο βασιλικός πολτός και η θρεπτική του αξία, κίνησαν το ενδιαφέρον πολλών ανθρώπων, καθώς θεωρείται ως μια απ΄τις πλουσιότερες τροφές.

Και όχι άδικα, αφού όπως θα δείτε, είναι ένα χρυσωρυχείο θρεπτικών συστατικών.

Είναι επίσης σημαντικό να σας αναφέρουμε ότι:

Η πλήρης χημική σύσταση του βασιλικού πολτού είναι άγνωστη.

Ένα μεγάλο ποσοστό των συστατικών του όμως είναι γνωστό.

Πάμε λοιπόν να δούμε τι περιέχει ο βασιλικός πολτός:

  • Περίπου 12,5% πρωτεΐνες και αμινοξέα
  • 16% σάκχαρα
  • 5% λιπαρά
  • Περίπου 67% νερό
  • Περιέχει επίσης ένζυμα, φαινολικά, βιταμίνες και διάφορα μέταλλα.

 

Πάμε να τα δούμε και αναλυτικότερα.

  1. Πρωτεΐνες και αμινοξέα: Ο βασιλικός πολτός περιέχει πρωτεΐνες και αμινοξέα. Συγκεκριμένα, είναι πλούσιος σε ασπαρτικό και γλουταμινικό οξύ.

    Σε τι βοηθάνε όμως αυτά τα αμινοξέα;

    Το ασπαρτικό οξύ, παίζει μεγάλο ρόλο στην παραγωγή ενέργειας στο σώμα και βοηθάει στην αποστολή χημικών σημάτων στο νευρικό σύστημα.

    Το γλουταμινικό οξύ, μπορεί να συμμετέχει στη μάθηση και τη μνήμη και μπορεί να βοηθάει τους ανθρώπους που έχουν χαμηλά επίπεδα στομαχικού οξέος.

  2. Λιπαρά: Κάποια απ’ τα θρεπτικά συστατικά του βασιλικού πολτού, είναι και τα λιπαρά.

    Συγκεκριμένα, περιέχει αρκετά λιπαρά οξέα με σπάνια δομή και αντιβακτηριακές ιδιότητες, όπως επίσης και ουδέτερα λιπίδια και στερόλες.

  3. Σάκχαρα: Τα κυριότερα σάκχαρα του βασιλικού πολτού είναι η φρουκτόζη και η γλυκόζη, που αποτελούν και το μεγαλύτερο ποσοστό των σακχάρων του. Η αναλογία αυτών των σακχάρων είναι επίσης παρόμοια με αυτή που έχει το μέλι.

    Πέρα από αυτά τα δύο σάκχαρα, ο πολτός περιέχει και μαλτόζη, τρεχαλόζη, μελιβιόζη, ριβόζη και ερλόζη. Σε μικρές όμως ποσότητες.

  4. Βιταμίνες: Ο βασιλικός πολτός περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος B. Περιέχει και βιταμίνη C, σε αρκετά χαμηλή όμως ποσότητα. Περισσότερα για τις βιταμίνες που περιέχει ο πολτός, θα δείτε αργότερα στο άρθρο.

  5. Μεταλλικά στοιχεία: Ο πολτός της “ αυτούς μεγαλειότης”, περιέχει και μεταλλικά στοιχεία. Κυρίως σίδηρο, κάλιο, νάτριο, ασβέστιο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο και χαλκό.

Βλέπετε λοιπόν ότι ο βασιλικός πολτός, μπορεί να σας προσφέρει μια γκάμα πολύτιμων θρεπτικών συστατικών.

Ας “σκάψουμε” όμως λίγο βαθύτερα και ας πάμε να δούμε τι συμβαίνει με τον πολτό και τις βιταμίνες. Σας το υποσχεθήκαμε άλλωστε πριν λίγο.

Τι βιταμίνες έχει ο βασιλικός πολτός

Μέλισσα πάνω σε μωβ λουλούδια.

Ο βασιλικός πολτός είναι κυρίως πηγή βιταμινών του συμπλέγματος B. Περιέχει επίσης και βιταμίνη C, σε μικρές όμως ποσότητες.

Οι βιταμίνες που έχει συνήθως ο βασιλικός πολτός είναι:

  • Βιταμίνη B1 (θειαμίνη): Η B1, επιτρέπει στο σώμα σας να μετατρέπει τους υδατάνθρακες που καταναλώνετε σε ενέργεια.

    Είναι επίσης απαραίτητη για τον μεταβολισμό της γλυκόζης και βοηθάει στη σωστή λειτουργία των μυών και του νευρικού συστήματος.

  • Βιταμίνη B2 (ριβοφλαβίνη): Η βιταμίνη B2, είναι απαραίτητη για τη φυσιολογική ανάπτυξη και λειτουργία των κυττάρων.

    Βοηθά επίσης στη διάσπαση των υδατανθράκων, των λιπών και των πρωτεϊνών. Στον εφοδιασμό δηλαδή του σώματός μας με ενέργεια.

  • Βιταμίνη B3 (νιασίνη): Η B3 βοηθάει στη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Διατηρεί επίσης υγιή το πεπτικό μας σύστημα, το νευρικό μας σύστημα αλλά και το δέρμα μας.

  • Βιταμίνη B5 (παντοθενικό οξύ): Όπως όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος B, έτσι και η B5, βοηθάει στη μετατροπή της τροφής που καταναλώνετε σε ενέργεια.

Είναι επίσης απαραίτητη για την παραγωγή κυττάρων του αίματος.

  • Βιταμίνη B6 (πυριδοξίνη): Η πυριδοξίνη, είναι σημαντική για τη δημιουργία νευροδιαβιβαστών και ερυθρών αιμοσφαιρίων.

    Συμμετέχει επίσης στη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος και όπως όλες οι βιταμίνες B, στη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια.

  • Βιταμίνη B7 (βιοτίνη): Η βιοτίνη, παίζει σημαντικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος και στην υγεία του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών.

    Επίσης, ως βιταμίνη του συμπλέγματος B, συμμετέχει και στη λειτουργία του μεταβολισμού των υδατανθράκων, των λιπών και των πρωτεϊνών.

  • Βιταμίνη Β8 (ινοσιτόλη): Η ινοσιτόλη υποστηρίζει τους μηχανισμούς παραγωγής ινσουλίνης, η οποία είναι απαραίτητη για τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα.

Η ινοσιτόλη, επηρεάζει επίσης τη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών. Έτσι, έρευνες έχουν δείξει, ότι μπορεί να είναι ωφέλιμη και για την ψυχική μας υγεία.

  • Βιταμίνη B9 (φολικό οξύ): Το φολικό οξύ, είναι απαραίτητο για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων και τη σύνθεση του DNA μας και συμμετέχει στη διαδικασία της κυτταρικής διαίρεσης.

    Συμβάλλει επίσης στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, στη σύνθεση των αμινοξέων και στον φυσικό μεταβολισμό της ομοκυστεΐνης.

Βασιλικός πολτός – οφέλη

Δύο μέλισσες πετάνε δίπλα σε ένα κίτρινο λουλούδι

Όπως είδατε παραπάνω, ο βασιλικός πολτός περιέχει διαφορετικά θρεπτικά συστατικά, όπως πρωτεΐνες, λιπαρά και βιταμίνες, κερδίζοντας επάξια τον τίτλο της πλουσιότερης υγιεινής φυσικής τροφής.

Ήρθε όμως η ώρα να δούμε και κάποια απ’ τα οφέλη του βασιλικού πολτού, μερικά απ’ τα οποία ίσως να μην τα έχετε ξανακούσει.

Ας ξεκινήσουμε!

  1. Παρέχει θρέψη: Εμφανές το ξέρουμε, αλλά μια απ’ τις βασικές ιδιότητες του βασιλικού πολτού, είναι η έντονη θρεπτική του αξία. Έχουμε ήδη αναφέρει τα θρεπτικά συστατικά του, οπότε γνωρίζετε τι περιέχει η ιδιαίτερη αυτή τροφή.

  2. Βοηθάει στην επούλωση των πληγών: Σύμφωνα με κάποιες έρευνες, φαίνεται ότι ο βασιλικός πολτός, ίσως να μπορεί να βοηθήσει τις πληγές να κλείσουν γρηγορότερα.

  3. Μπορεί να ωφελεί του ανθρώπους με διαβήτη τύπου 2: Υπάρχουν κάποιες αποδείξεις από σχετικές έρευνες, ότι ο βασιλικός πολτός ίσως να βοηθάει στη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

    Βέβαια, οι επιστήμονες ανέφεραν ότι χρειάζεται περαιτέρω μελέτη και έρευνα για το θέμα.

  4. Φαίνεται ότι ρυθμίζει τα επίπεδα χοληστερίνης: Σε μια μικρή έρευνα, η οποία αφορούσε μάλιστα ελληνικό βασιλικό πολτό, βρέθηκε ότι ο πολτός μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερίνης.

    Η έρευνα συγκεκριμένα, έγινε σε γυναίκες που βρισκόντουσαν σε εμμηνόπαυση.

    Το ίδιο έδειξε και μια ακόμη έρευνα. Ότι δηλαδή ο βασιλικός πολτός, φαίνεται να ρυθμίζει τα επίπεδα χοληστερίνης.

  5. Μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα απ’ το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο: Φαίνεται ότι μια απ’ τις ιδιότητες που έχει ο βασιλικός πολτός, είναι να ωφελεί τις γυναίκες με προεμμηνορροϊκό σύνδρομο.

    Συγκεκριμένα, σε μια έρευνα που έγινε το 2014, στην οποία συμμετείχαν 110 γυναίκες, οι ερευνητές χορήγησαν σε κάποιες γυναίκες κάψουλες βασιλικού πολτού και σε άλλες κάψουλες που δεν περιείχαν τίποτα (placebo).

Οι γυναίκες λοιπόν έπαιρναν τις κάψουλες κάθε μέρα κατά τη διάρκεια δύο κύκλων έμμηνου ρύσεων.

Τα αποτελέσματα;

Όσες έπαιρναν τις κάψουλες βασιλικού πολτού, είχαν λιγότερο έντονα συμπτώματα προεμμηνορροϊκού συνδρόμου.

Σίγουρα απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την επιβεβαίωση των παραπάνω αποτελεσμάτων, ωστόσο οι μέχρι τώρα ενδείξεις φαίνονται ενθαρρυντικές.

Όσο περισσότερες έρευνες γίνουν εξάλλου, τόσο καλύτερη εικόνα θα έχουμε για το τι προσφέρει ο βασιλικός πολτός.

Βασιλικός πολτός – δοσολογία

Δεν υπάρχει κάποια στάνταρ δοσολογία για τον βασιλικό πολτό, καθώς η δόση του εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η ηλικία, η καθημερινότητα (δραστηριότητες), η γενικότερη κατάσταση υγείας κλπ.

Μία πάντως απ’ τις πιο συνηθισμένες προτεινόμενες δόσεις, είναι 1 γραμμάριο τη μέρα για 15- 30 μέρες.

Όσον αφορά τον βασιλικό πολτό και τα παιδιά άνω των 5 ετών, μια συχνή δοσολογία είναι τα 0,5 γραμμάρια τη μέρα.

Ενώ για μικρότερες ηλικίες, η προτεινόμενη δόση διαφέρει ανάλογα το βάρος του παιδιού (συνήθως είναι στα 0,01 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους).

Το καλύτερο που έχετε να κάνετε πάντως, είναι να συμβουλευτείτε τη συσκευασία του προϊόντος, ώστε να καταναλώσετε με ασφάλεια τον βασιλικό πολτό σας.

Βασιλικός πολτός – πώς τρώγεται

Ίσως έχετε δει ότι υπάρχουν “ειδικά” πλαστικά κουτάλια για βασιλικό πολτό, ώστε να μπορείτε να υπολογίζετε καλύτερα την κατάλληλη δόση για εσάς.

Πώς μπορείτε όμως να τον καταναλώσετε;

Ένας τρόπος που προτείνεται, είναι το πρωί αφού σηκωθείτε να τον τοποθετήσετε κάτω απ’ τη γλώσσα σας για λίγα λεπτά (5 -10), ώστε να διαλυθεί. Έτσι, θα πάρετε καλύτερα όλα τα θρεπτικά συστατικά του βασιλικού πολτού.

Υπάρχει βέβαια και βασιλικός πολτός σε δισκία.

Βασιλικός πολτός- παρενέργειες

Αφού είδατε για τον βασιλικό πολτό, τα θρεπτικά συστατικά του και τα οφέλη του, πάμε να δούμε και τι θα πρέπει να προσέξετε.

Για αρχή, η κατανάλωση βασιλικού πολτού είναι πιθανώς ασφαλής για τους περισσότερους ανθρώπους.

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα αλλεργικών αντιδράσεων όπως κνίδωση, άσθμα και σε ακραίες περιπτώσεις θανατηφόρο αναφυλακτικό σοκ.

Αν παρουσιάζετε αλλεργίες, ειδικά στις μέλισσες, στη γύρη, στην πρόπολη ή και αλλού, θα ήταν καλό να τον αποφύγετε ή να ρωτήσετε τον γιατρό σας.

Συμβουλευτείτε επίσης τον γιατρό σας αν καταναλώσετε βασιλικό πολτό και εμφανίσετε συμπτώματα όπως βρογχόσπασμο, ναυτία, διάρροια, πόνο στο στομάχι και δερματικούς ερεθισμούς.

Βασιλικός πολτός και εγκυμοσύνη

Ένα άλλο συχνό ερώτημα είναι αν μπορούν να καταναλώνουν οι έγκυες γυναίκες βασιλικό πολτό.

Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν ακόμη αρκετά επιστημονικά στοιχεία σχετικά με την επίδραση του βασιλικού πολτού στις έγκυες γυναίκες ή την εγκυμοσύνη.

Επομένως, για λόγους ασφαλείας, θα ήταν καλό οι έγκυες γυναίκες να τον αποφεύγουν.

Το ίδιο ισχύει και για τις γυναίκες που βρίσκονται σε περίοδο θηλασμού των παιδιών τους.

Φτάσαμε στο τέλος! Ελπίζουμε το άρθρο να σας φάνηκε χρήσιμο και να σας βοήθησε να μάθετε περισσότερα για τον βασιλικό πολτό και τις ιδιότητές του.

Χαρίστε και εσείς ενέργεια και θρέψη στον εαυτό σας με συμπληρώματα διατροφής βασιλικού πολτού.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *